Roční harmonogram
Celou strukturu vzdělávání ve školním roce chceme rozdělit do několika bloků, zde je stručný popis.
Názvy tématických bloků
Naše školinka v záři sluníčka
Sešli jsme se ve školince-kamarádi, seznámení, pravidla spokojeného a bezpečného soužití, bezpečnost silničního provozu, domov + rodina
Přivítání dětí ve třídách, seznámení s prostředím třídy, celé školinky a okolí. Poznávání nových kamarádů, seznamování se s jejich jmény, se jmény paní učitelek, asistentek a jejich profesemi. Seznamování dětí s hračkami, pomůckami, jejich uložení. Dodržování smluvených pravidel společného soužití v kolektivu a pravidel chování. Důsledné dodržování základních hygienických návyků a sebeobsluhy. Uvědomování si rozdílu mezi mateřskou školou a rodinou.
Když padá listí
Barvy podzimu - podzim-počasí, barvy, znaky, příprava na zimu-zvířata
Podzimní veselení a smutky -dušičky, posvícení
Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenovávání ovocných stromů a jejich plodů. Seznamování s prací na zahradě, v sadu a na poli, sklizeň zeleniny, ovoce a chování zvířátek . Rozeznávání rozdílu mezi stromem listnatým a jehličnatým, znát názvy jejich plodů. Jak se která zvířátka připravují na zimu. Tvořivé činnosti s přírodninami, výrobky s přírodnin. Pozorování měnící se barevnosti listů na stromech, znát základní a některé doplňkové barvy. Změny počasí – jak vzniká déšť, mlha, sníh. Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví při nepříznivých vlivech chladného počasí. Seznámení s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Halloween v NONĚ.
Těšíme se na Ježíška
Těšíme se na vánoce - advent, Mikuláš, vánoce
Období plné citových prožitků spojené na čekání nejkrásnějších svátků v roce – Vánoce. Zahájení adventu, čekání na Mikuláše. Výroba Mikulášů, čertů a andělů. Příprava na Vánoce – vyprávění, jak doma trávíme svátky vánoční, tvoření přání, vánočních dekorací, dárečků. Pečení perníčků a cukroví. Zdobení vánočního stromečku, zpívání koled. Pozorování vánoční výzdoby v obci, prodej kaprů, stromečků. Seznamování s vánočními zvyky a tradicemi. Společné setkání rodičů a dětí při oslavě Vánoc – vánoční vystoupení dětí - besídka. V tomto období musíme s dětmi pracovat obzvláště citlivě neboť tento čas je pro ně velmi náročný.
Paní zima
Barvy zimy - zima-počasí, byrvy, znaky, péče o zvířata v zimě
Pohádková zima - pohádky, masopust, lidské tělo-zdraví, smysly, péče o ně
Poznávání charakteristických znaků zimního období, co je mráz, jinovatka, sníh, led, sněhová vločka. Upozornění na bezpečnost při chůzi na sněhu a ledu. Zimní hry a sporty, druhy oblečení – pojmenování zimního oblečení. Péče o ptáčky a zvířátka v zimě. Orientace v časových a prostorových pojmech, znalost geometrických tvarů, orientace v názvech části dne. Zimní období je čas pohádek a příběhů.
Vítáme jaro
Barvy jara - jaro-počasí, barvy, znaky, mláďata, nový život, semínka
velikonoce, čarodějnice, svátek matek.
Charakteristické znaky jarního období, pozorování zelenající se přírody, kvetoucích stromů, pojmenování jarních květin, probouzející se příroda – hmyz, drobní živočichové, návrat ptáků z teplých krajin. Poznávání domácích zvířat a jejich mláďat. Oslava Velikonoc, seznamování s tradicemi a zvyky, vyprávění o významu velikonočních svátků. Týden kouzelného čarování – převleky čarodějnic. Oslava svátku maminek – pásmo písniček a básniček, pohybová ztvárnění.
Svět kolem nás
slunce, voda, vzduch, země
Vyprávění s dětmi o naší zemi, o cizích zemích, naší obci. Výlety do okolí. Znát a pojmenovat dopravní prostředky a jejich využití, dbát na bezpečnost dětí v dopravním provozu, částečně ovládat pravidla silničního provozu a dopravní situace. Poznávání předmětů vyrobených ze skla, dřeva, papíru, textilu, gumy… Varování na nebezpečí, které na nás číhá – neznámý prostor, cizí lidé, zvířata. Pojmenování volně žijících zvířat a zvířat žijících v ZOO.
Hurá prázdniny
Barvy léta - léto počasí, barvy, znaky, prázdniny, den dětí
Uvědomovat si nebezpečí, se kterým se můžeme setkat o prázdninách. Umět požádat druhého o pomoc. Pozorování rozkvetlé louky, život různého létavého a lezoucího hmyzu. Znát názvy živočichů žijících ve vodě, obojživelníků a zvířat žijících u vody. Uvědomovat si své možnosti a limity – pěstovat u dětí pud sebezáchovy. Poznávat zvířata žijící v moři, život u moře a na pláži. Hrajeme si na indiány, výlety – eventuálně jízda na koních.